maandag 17 december 2007

Slotwoord

Zoals ik eerder al aangaf, wil ik voor mijn werk graag wat meer over de samenleving te weten komen. Tijdens mijn beroepsopleiding kreeg ik diverse vakken, maar er werd geen aandachtbesteed aan antroposofie. Wel kom ik zo af en toe antroposofie in de praktijk tegen. Vandaar dat ik ben gaan verkennen wat antroposofie inhoudt en dit kwartaal heb ik hier mijn bevindingen gepubliceerd (niet zelden door knip- en plakwerk).

Ik heb aardig wat nieuwe inzichten verkregen door over de antroposofie te lezen. Enerzijds vond ik het prachtig om bijvoorbeeld kennis te nemen van zoiets als de kleurenleer van Goethe, terwijl ik er anderzijds wel wat moeite mee heb dat een persoon (in casu Rudolf Steiner) relatief zo belangrijk wordt gevonden. Ik vind ieder mens belangrijk en wat mij betreft mag antroposofie best door meerdere personen gedragen worden. Steiner heeft het ook niet van zichzelf alleen.

Van euritmie had ik trouwens nog niet eerder gehoord en ik vond het intrigerend om te lezen hoe er bijvoorbeeld verschillen zijn te onderkennen in de ontwikkelingswegen van de Vikingen, de Egyptenaren en de Grieken.

Enfin, ik vond het heel zinvol om deze verkenning te doen. Wellicht dat ik nog wat meer zal lezen over het een en ander.

Reageer gerust op de diverse logs die ik hier heb geplaatst!

Met vriendelijke groet,

Leendert van de Merbel

Op www.leendertvandemerbel.nl/milieuverkenner verwijs ik naar dit blog. Op www.leendertvandemerbel.nl kun je meer lezen over mijn praktijk.

Geen opmerkingen: